Esituotantovinkkejä onnistuneeseen kampanja- ja sisältötuotantoon (1. Osa)

Tässä tekstissä avaan esituotantovinkkejä, jotta luova tuotanto onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla.

Sisältömarkkinoinnin ammattilaiset ovat aloittaneet luomaan videoita ja videotuotantoja osana laajempaa sisältömarkkinoinnin tekemistä. On ollut hieno nähdä muutos, sillä itse aloitin alalla 2014, jonka jälkeen monet ovat aktivoituneet ja videoita putkahtelee ulos hyvään tahtiin. Videotuotanto ja laadukas sisältötekeminen on myös perusteltu, liekkö taustalla juurikin tilastot, jotka puoltavat laajasti videon hyödyntämistä: Tilastot.

Tiivistettynä 78% ihmisistä katsoo videoita viikottain ja 55% päivittäin. Pelkästään kuluttajaviestinnässä video täyttää 80% internettrafiikista vuoteen 2020 mennessä.

Fakta kuitenkin on, että videotuotanto ei ole kovin helppo homma. Monet rakentavat videon osaksi markkinointistrategiaa ilman tietoa tuotantoprosessista ja tuotantokuluista sekä työvaiheista.

Tärkein työvaihe videotuotannossa on ensimmäinen tuotantovaihe eli esituotanto, joka tehdään ennen, kun kamera edes käynnistyy. Esituotannossa sisältö suunnitellaan, aikataulutetaan ja rakennetaan jopa melko valmiiksi, jotta kuvauksissa on tarkka tieto siitä: miksi, missä, milloin, miten ja mitä kuvataan. Laiskasti tehty esituotanto on harvoin korjattavissa seuraavissa tuotantovaiheissa.

Olen tehnyt ja nähnyt niin monia virheitä, joten sinun ei tarvitse enää niitä tehdä. Tästä syystä päätin koota yhteen vinkkejä videotuotannon esituotantoon, jotta sinä säästät aikaa, rahaa, vältyt säädöltä ja ylimääräiseltä stressiltä.

Idea hallussa? Videotuotanto kiinnostaa? On aika lähteä liikkeelle!

Kuva: Yle Elävä Arkisto

Älä mene ansaan, jossa itse oletat, että kohderyhmäsi haluaa nähdä tai nauttia jotain.

1) Määritä yleisö

Älä mene ansaan, jossa itse oletat, että kohderyhmäsi haluaa nähdä tai nauttia jotain. Yleisön määrittäminen on melko laaja prosessi, jonka pohjalle on hyvä rakentaa ostajapersoonat. Kohderyhmäsi kiinnostuksen kohteet ovat varmasti laajempia kuin yhden asiakkaan kiinnostukset. Ostajapersoonilla on yleensä yhteisiä mielenkiinnon kohteita, joita kannattaa hyödyntää yleisöä määrittäessä. Ostajapersoonien määrittelyn tuloksena sinulla on pöydällä kortteja, jotka näyttävät Pokemon-korteilta, mutta sisältävät paljon relevanttia informaatiota mainonnan, videotuotannon ja liiketoiminnan kehittämiseksi.

Ostajapersoonien määrittäminen on ennen kaikkea pitkäjänteisen ja strategisen sisältötuotannon perusta ja kulmakivi. Se takaa, että olet samalla kentällä sidosryhmien kanssa ja voit tuottaa arvoa heidän elämään. Et leiju omissa maailmoissa vaan ihan oikeasti olet läsnä asiakkaasi elämässä. Liian usein kampanjat on rakennettu kaikille ja silloin viesti saattaa jäädä kuulumattomiin, sillä nykyään asiaa on niin monella sekä monissa kanavissa.

Tiivistettynä rakenna aina videon ydinviesti ostajapersoonille, mikä heitä kiinnostaa ja kuinka tuote tai palvelu auttaa heitä. Sarjamme Supisuomalaiset on hyvä esimerkki siitä, miten kohderyhmä oli tarkasti määritelty.

2) Selkeytä ydinviesti

Kohderyhmän ja kohdemarkkinan tilanne on kriittinen informaatio, mutta yhtä tärkeää on tiedostaa ydinviestin tärkeys. Kaiken saa mahtumaan yhteen animaatioon, sen sijaan suuri kysymys on, että jääkö siitä mieleen ydinviesti?

Sisältötuotanto ja videotuotanto on tarpeellista toteuttaa aina eri tarkoituksiin eri keinoilla. Esimerkiksi saatat tarvita tuotteen esittelyvideon avaamaan hyötyjä potentiaalisille ostajille tai demovideon, jolla ohjataan liikennettä kotisivuille tutustumaan lisää. Sisällöt ovat jo rakenteeltaan hyvin erilaisia. Sen sijaan tuotannot voidaan hyvin kytkeä yhteen, mutta kahta noin suurta ja erilaista sisältöä on vaikea kytkeä yhdeksi samaksi viestiksi tai videoksi. Tuotantojen yhdistäminen on kannattavaa jo yksistään taloudellisessakin mielessä.

Kuva: Yle Elävä Arkisto
3) Määritä budjetti

Seuraavaksi on hyvä pohtia budjettia. Ai miksi? Esituotannon alussa väärin arvioitu ja säästetty budjetti näkyy yleensä lopussa budjetin ylityksenä. Meillä Bonzussa ei olla koskaan ylitetty budjettia, sillä kartoitamme sisältötuotannot aina etukäteen. Palveluistamme vuosisuunnitelmallinen sisältöstrategia ja sen toteuttaminen on myös oiva keino pysyä budjetissa. Pienellä budjetilla saa yleensä aikaan pientä ja suurella enemmän.

Jos ajattelit toteuttaa videon itse älypuhelimella tai muilla keinoilla, niin se on toteutustapa muiden joukossa. Pidä kuitenkin mielessä, että huonolaatuinen video tulee väistämättä taistelemaan itseään vastaan (brightcovecp):

  • 62% kokee negatiivisen havainnon ja kokemuksen nähdessään brändin julkaiseman huonolaatuisen videon.
  • 23% ovat kokeneet, että huonolaatuinen video on saanut heidät epäröimään ostamistaan kyseiseltä brändiltä.
  • 60% sanoo, että huonolaatuinen videokokemus saa heidät luopumaan ja pohtimaan sitoutumisesta brändiin.

Näiden pohjalta voimme todeta, sisältötuotannossa videon osalta kannattaa panostaa ennen kaikkea laatuun eikä määrään. Laadukas tuotanto on investointi, sillä se tuottaa paremman tuotannon ja tuotanto elää vielä vuosien päästä. Siinä missä huonosti ja laaduttomasti toteutettu tuotanto menee vaihtoon tai jää jopa julkaisematta. Usko tai älä, mutta näitäkin tarinioita olen kuullut.

 
Näiden pohjalta voimme tiivistää ydinviestin sisältötuotannon suunnittelun alkuvaiheisiin:
  • Määrittele ostajapersoonat hyvin ja tarkasti. Tunne heidät.
  • Muista koko ajan tuotannossa ydinviestin tärkeys, sillä se on loppupeleissä ainoa tavoitteesi.
  • Panosta esituotantoon, sillä siellä luodaan ja kasvatetaan hyvän tuotannon taimet. Videotuotanto on suuri kokonaisuus, ei vain kameran käyttämistä.

 

Kerromme mieluusti Bonzuset -metodistamme, jota olemme vuosien aikana toteuttaneet täydellä antaumuksella osana tuotantoja.

 
Lähteet:

slideshare.net/brightcovecp/highcostoffree-infographicrev

biteable.com/blog/tips/video-marketing-statistics

Kuvat: Yle Elävä Arkisto

Lisää caseja 😇

Metrosuutarit

Luova konseptituotanto, Digimarkkinointi, Luova tarinankerronta, Copywriting, Videotuotanto, Valokuvatuotanto